top of page
Keresés

Legyen rendszer a napunkban!

Az Ájurvédikus tudomány szerint, a jól felépített napi rutin elengedhetetlen a kiegyensúlyozott testi- és lelki egészségi állapot fenntartásához és a betegségek elkerüléséhez. Sajátítsd el a Dinacharyát! A Dinachary, az ájurvédikus napi rendszerről szól. A rutin egyszerű és könnyen követhető, a siker kulcsa az, hogy pozitív legyen a hozzáállásod a gyakorlás során.



Mi is az a Dinacharya?


A 'Dina' jelentése: nap, reggel, a 'charya': rendszer, rutin. A napi rutint három részre bontja: reggeli rutinra - amely ideális módja a nap indításának; esti rutinra, más néven Ratricharya - mely ideális módja annak, hogy elérjük a legmélyebb pihenést. A harmadik rész pedig az egészséges viselkedéssel vagy magatartással, vagyis szadvrittával foglalkozik, ami ideális módja annak, hogy az elmét nyugodtan és fókuszáltan tartsuk.


A cirkadián ritmusról


Korábbi bejegyzésünkben már írtunk a test órájáról, azaz a cirkadián ritmusról, hogy mikor mire a legmegfelelőbb az idő, hogy szinte bármit elérjünk. Az ájurvédikus dósa óra hasonló ahhoz, amire a kortárs tudomány úgy hivatkozik, mint a biológiai óránk vagy testóránk, mely kapcsolatban van a génjeinkkel és hormonjainkkal. Kapcsolat van a testünk energiája és a dósák energiája között is, amelyek meghatározóak a 24 órás ciklus különböző óráiban. Ezek alapján javasolja az Ájurvéda az ideális időket az étkezésre, alvásra,

munkára és aktív tevékenységekre. Az ájurvédikus dósa óra négyórás ciklusokra van felosztva, a fő energiatípustól függően ami a testünkben és a természetben is meghatározó minden ciklusban.

Minél jobban igazodik a napi ritmusunk a természet ciklusaihoz, annál inkább elősegítjük a jóllétünket. Megzavarjuk az egészségünket amikor ellene megyünk a normál napi energiaciklusoknak. Például, ha késő este eszel, az nem emésztődik meg jól és ez a méreganyagok felszabadulásához vezet a szervezetben. Ha éjszaka megerőltető testmozgást végzel, az Vata egyensúlyhiányt okoz.
VATA idő

A Vata időhajnali 2 és 6 óra között van, illetve délután 2-től este 6-ig.

  • Reggel 6 óra előtt és este 17 - 18 óra között van az ideje a meditációnak.

  • Délutánonként 14 - 18 óra között élhetünk szociális életet és innovatív beszélgetéseket folytathatunk.

  • Ha alacsony a vércukorszinted ezekben az órákban, az ebédet tedd tartalmasabb étkezéssé.

KAPHA idő


A Kapha idő reggel 6-tól 10 óráig és este 18-tól 22 óráig tart.

  • Végezz testmozgást reggel, vagy legkésőbb este 19 óráig, hogy lehetővé tedd a tested számára, hogy lenyugodjon és felkészüljön a lefekvéshez.

  • Végezz meleg olajos masszázst, Abhyanga-t és vegyél egy esti fürdőt vagy zuhanyozz le, hogy elősegítsd tested relaxált állapotát.

  • Este 21 óra előtt kapcsold ki az összes képernyőt és "bújj össze" egy jó könyvvel.

  • Este 22 óra előtt menj aludni! Talán észrevetted, hogy hogy este 22 óra után hirtelen ébernek érzed magad. Ez azért van, mert a Pitta-időszak ilyenkor kezdődik.

PITTA idő

A Pitta idő délelőtt 10 órától 14 óráig és este 22 órától hajnali 2 óráig tart.

  • A délutáni Pitta időszakban, 12 - 14 óra között fogyaszd el a nap legnagyobb étkezését. Este egyél egy könnyebb vacsorát hogy a Pitta tűz csak a mentális információkat raktározza el, lehetővé téve, hogy a sejtek javítására összpontosítson ahelyett, hogy túlterhelnénk szervezetünket a nehéz ételek megemésztésével.

  • Tervezd be a legtöbb elemzést igénylő feladatot a nappali Pitta órákra.


Dinacharyára, ájurvédikus rutin lépésről-lépésre


Mindannyian hallottuk már a mondást, hogy "kezdd a napot jól". De mit is jelent ez pontosan? Néhányan úgy vélik, hogy a nap megfelelő kezdése magában foglalja a derűs hozzáállást. Mások úgy látják, hogy produktívnak kell lenni attól a pillanattól kezdve, hogy kinyitottuk a szemüket és vannak olyanok is, akik szerint reggel mindig szenteljünk időt önmagunkra. Bármit is csinálsz első dolgodként reggelente, bizonyíték van arra, hogy az ájurvédikus rutinhoz való ragaszkodás nagy változást jelenthet a napodban és az életedben.


Reggeli rutin

  • Az Ájurvéda szerint az ideális ébredési idő: reggel 5 - 5:30 óra között van. Ez néhányunknak eleinte kihívást jelenthet, de idővel, amint elkezd a test újra összehangolódni a természettel sokkal könnyebbé válik a gyakorlatok.

  • Ébredés után, öblítsd ki a szádat langyos vízzel, ezzel eltávolíthatod a túlzott Kaphát a nyelvedről és frissebbnek fogod érezni magad.

  • Igyál egy pohár vizet, a tested vízre vágyik 6-8 óra alvás után.

  • Menj el WC-re, de csak természetes inger hatására.

  • Mosd meg a fogad, még a reggeli előtt, ezzel javíthatod az ízérzékelésedet, amivel az emésztésedet is segíted.

  • Tisztítsd meg a nyelvedet, használj ehhez nyelvkaparót! Ez az ősi gyakorlat segít stimulálnia a belső szerveidet és javítja az emésztést. Megtisztítja a testet azáltal, hogy eltávolítja a méreganyagokat és baktériumokat a szájüregből.

  • Az olajos öblögetés elősegíti a szájápolást.

  • A Nasya és a Karna Poorana gyakorlatok kedvezőek az orr- és fülápoláshoz.

  • A dósa óra szerint, a Kapha idő reggel 6 órától 10 óráig a legjobb időszak a dinamikus gyakorlatokra. Ennek eleme lehet az Abhyanga, vagyis olajos masszázs, mely a legjobb hidratáló, méregtelenítő és fiatalító a bőr számára.

  • Ezt követi a zuhanyzás, könnyű jóga és pránajáma légzéstechnika és meditáció. Ezek a stresszoldó gyakorlatok elengedhetetlenek az egészséges életmód fenntartásához. Ha szeretnél felzárkózni a 21. századhoz, be kell építened a jógát és meditációt a mindennapi életedbe.

  • Ennyi kemény munka után, a reggeli a jutalom. Készítsd el a reggelidet a táplálkozási iránymutatások alapján a testtípusodnak megfelelően.

A reggeli Dinacharya ezzel teljes, minden reggel ezt a rutint kövessük!

Namaste


101 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page