top of page
Keresés

Turbózd fel magad a téli hideg ellen

Életmódtippek és napi rutin a leghűvösebb napokra

Aki nem figyel oda a téli öngondoskodásra a hideg hőmérséklet, a száraz levegő, a durva és szeszélyes szél, valamint a hosszan tartó sötétség kimeríti és bizonytalanná teszi. Az öngondoskodás nagyszerű eszköze a következetes dinacharya és a megfelelő életmód.

Mi az a dinacharya?


Az ájurvédikus kifejezés, a dinacharya, az egyén napi rutinjára utal. Fontos megjegyezni, hogy a dinacharya következetessége ugyanolyan fontos, mint az abban szereplő tevékenységek!

Dinacharya ellenőrzőlista

Az ebben az időszakban előforduló egyensúlytalanságokat nagyrészt a vata dosha okozza, vagyis a levegő és a tér elemeinek túlsúlya, ami kiszámíthatatlan viselkedést, idegességet, koncentrációra/összpontosításra való képtelenséget és félelmet eredményez. A Vata dosha egyensúlyba hozható a lassítással, a földeléssel és a lehorganyzó dinacharya rutinnal. A program egyénre szabható abból a szempontból, hogy milyen tevékenységekből áll, de azok időzítésére mindenkire egységes javaslat vonatkozik.

Íme egy példa a dinacharyára:
  • Reggel 6:00-kor kelés

  • Fogmosás és nyelvvakarás

  • Abhyanga (meleg olajos masszázs) és/vagy a bőr átkefélése szárazon

  • Szakítsunk időt a szemlélődő gyakorlatokra/jógára és/vagy testmozgásra is.

  • Reggelizzünk

  • Munka/ügyintézés/üzlet/iskola/stb. és ebéd

  • Szánjunk időt a pihenésre és a játékra

  • Vacsora

  • Kapcsolódjunk a barátainkkal vagy a szeretteinkkel

  • Lefekvés előtt egy órával kapcsoljunk ki minden eszközt

  • Este 10:00-kor bújjunk be az ágyunkba és kapcsoljuk le a villanyt

Diétás megfontolások télen

A hideg elleni küzdelem egyik módja az, ha betartjuk az ájurvédikus tantételt, miszerint az egyensúlyhiányok kijavítására ellentéteket alkalmazunk. A leggyakoribb ellentétpárok: hideg/meleg - száraz/nedves - könnyű/nehéz - durva/sima - hibás>sima - szeszélyes/szilárd

Legyen saját étkezési mantránk: "Télen a meleg, nedves, jól átsütött ételeket részesítem előnyben".

Egész nap kortyolgassunk nagyon meleg vizet, vagy élvezzünk például egy koffeinmentes chai teát.

Kerüljük az étkezések kihagyását, és mindennap ugyanabban az időpontban étkezzünk.

Részesítsük előnyben a szezonális étkezést.

Öngondoskodás télen


Önmagunk táplálásához végezzünk olyan tevékenységeket és fogyasszunk olyan ételeket, amelyek a meleg, nedves, földelő tulajdonságokat ápolják és erősítik az önszeretet. A szanszkrit szó a szeretetre a sneha.

A snehát az alábbi ajánlásokkal könnyebben beköltözik az életedbe:
  • Napi abhyanga

  • Száraz kefélés (garshana)

  • Jóga télen

Téli öltözködési kódex

Öltözz rétegesen, és tartsd a fejed, a füled és a nyakad fedve, amikor kint vagy a szabadban - a Vata dosha híres arról, hogy a nyaknál és a füleknél kúszik be. Viselj meleg színeket, például nyugtató földszíneket.

Szocializálódás/mások segítése

Kerüld, hogy túlságosan megerőltesd magad a nyüzsgő társasági élettel, vagy túl sokat áldozz idődből és energiádból másokra. Ügyelj arra is, hogy rendszeresen fizess be saját érzelmi/fizikai/energetikai bankszámládra.

Szánj időt a lelassulásra! Tölts időt egyedül, hogy feltöltődj, és gyakorolhasd az öngondoskodást.




31 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page