top of page
Keresés

Természetes gyógymódok a szezonális affektív zavarra

Úgy érzed, hogy nincs kedved semmihez, kimerültek az elemeid? Olyan mintha sűrű ködben élnél és legszívesebben átaludnád a napjaidat? Ha a válaszod igen, akkor tudd, hogy nem te vagy az egyetlen, aki főleg a téli periódusban hasonlóan érzi magát! Ennek a jelenségnek már neve is van: az enyhébb formája a “téli blues”, míg a súlyosabb klinikai formája a szezonális affektív zavar, azaz SAD. Íme pár tipp, hogyan tehetsz ellenük! 



A hidegebb hónapokban és a sötétebb téli napokon a sokunk által tapasztal hangulatváltozás, levertség érzés, vagyis a “téli blues” nagyon gyakori. Ez azonban jellemzően nem befolyásolja az élet élvezeti képességét. Amennyiben úgy érezzük, hogy a "téli blues" hangulat az életed minden területét – a munkától a személyes kapcsolatokig – kezdi átjárni, akkor lehet, hogy szezonális affektív zavar (SAD) áll fenn. 


Szezonális Affektív Zavar, azaz SAD


 A SAD a szezonális depresszió egy fajtája, amely gyakran ősszel és a tél elején kezdődik és tavasszal, nyáron enyhül. Bár a SAD súlyossága attól függően változhat, hogy pontosan milyen típusú embert érint, a leggyakoribb tünetek a következők:


  • a nap nagy részében lehangoltság; reménytelenség vagy értéktelenség érzése

  • az érdeklődés elvesztése a korábban kedvelt tevékenységek iránt

  • alacsony energiaszint; lomhaság vagy nyugtalanság érzése

  • alvászavarok

  • étvágy- vagy súlyváltozás

  • koncentrációs nehézségek

  • halál- vagy öngyilkossági gondolatok


Őszi és téli SAD

Az ősszel és télen jelentkező SAD, más néven téli depresszió tünetei a következők lehetnek:

  • túlalvás

  • étvágyváltozás, különösen a magas szénhidráttartalmú ételek utáni sóvárgás

  • súlygyarapodás

  • fáradtság vagy alacsony energiaszint


Tavaszi és nyári SAD

A tavasszal és nyáron jelentkező szezonális affektív zavar, amelyet néha nyári depressziónak is neveznek, a következő tünetekkel járhat:

  • alvászavarok (álmatlanság)

  • rossz étvágy

  • fogyás

  • nyugtalanság vagy szorongás


Akár SAD-ot, akár enyhe “téli bluest” tapasztalunk, ez a napfény hiányának, a szabadban töltött idő csökkenésének betudható, hisz ezek mindenkit lehangolhatnak.

Szerencsére számos természetes módszer létezik az alacsony energiaszint  orvoslására. Ha hajlamos vagy a “téli bluesra” vagy SAD-ra fontold meg, hogy ezekkel a tippekkel javíthatsz a  hangulatodon.

  • MOZOGJ! Bár a téli időjárással járó hideg miatt letargikusnak és merevnek érezhetjük magunkat, fontos, hogy rendszeresen mozogjunk. A testmozgás az egyik legjobb módja a hangulatjavításnak, mivel természetes szerotonin- és endorfin szintet biztosít, amely télen gyakran hiányzik a napfény és a szabadban töltött idő hiánya miatt. A testmozgás emellett fokozza a véráramlást a szervezetben, ami megkönnyíti a hideg hőmérséklet elviselését. A legnagyobb kihívást az jelentheti, ha a kezdeti motivációt kell összeszednie a testmozgáshoz, ezért jó tipp, ha keresel magadnak egy edzőtársat, akivel közösen lelkesítitek egymást!

Ne feledd, a  testmozgás a legjobb természetes antidepresszáns!
  • MENJ KI A SZABADBA! A hidegben kimenni a szabadba talán a legutolsó dolog, amit az ember ilyenkor tenni kíván (kivéve, ha szeret síelni!). A szabadban való tartózkodás azonban azonnal feldobhatja a hangulatod, még akkor is, ha nem süt a nap. A friss levegő és a természetes fény elengedhetetlen a mentális egészséghez. Ha lehetséges, minden nap iktass be időt a szabadban való sétálásra. A séta nem csak az energiádat növeli, a friss levegő egészséges hatásait is jobban be tudod fogadni. Ha rendszeresen kimész a szabadba, az segít a természethez való kapcsolódásban és abban is, hogy értékelni tudd az évszakok változását.

  • NÖVELD A D VITAMIN SZINTEDET! Az alacsony D-vitamin szint gyakori a kevés napfénynek kitett területeken élőknél, különösen télen. Kérd meg az orvosod, hogy egy laborvizsgálattal nézze meg a D vitamin szintedet, hogy megtudd, szükséges-e annak pótlása


  • MEDITÁLJ! A testmozgáshoz hasonlóan a meditáció is antidepresszáns hatású, különösen, ha rendszeresen és hosszú időn keresztül gyakoroljuk. A meditáció nyugtató hormonokat szabadít fel, elnyomja a stresszhormonokat és stimulálja a tobozmirigyet. A meditáció az agy azon részeit is stimulálja, amelyek növelik a boldogságérzetet, és csökkenti az agy azon részeinek aktivitását, amelyek a stresszel kapcsolatosak, így a meditáció kiváló ellenszere a SAD-nak.

  • JÁRJ EL FÉNYTERÁPIÁRA! A fényterápiát, gyakran fénydobozok és "SAD-lámpák" formájában alkalmazzák a szezonális depresszió kezelésére. A fényterápia utánozva a természetes napfény hatásait, kiegyensúlyozza a szervezet cirkadián ritmusát, javítva a hangulatot és biztosítja a megfelelő alvást. 

...és ne feledd, tél után mindig tavasz jön:)

12 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page