top of page
Keresés

Rasayana, a fiatalítás tudománya

Az Ájurvéda nyolc ágának egyike a Rasayana, vagyis a fiatalítás tudománya, amely az egészséges életmód elősegítése mellett a fiatalság megőrzésének legjobb módjait is magában foglalja.



Az Ausadh (gyógyszeres kezelés) Rasayana a gyógynövényekről és gyógyszerekről szóló leírásokat tartalmazza, az Aahar (étel) Rasayana az évszakoknak és az időnek megfelelő étrendről szól. Hasonlóképpen, az Achara Rasayana (viselkedési fegyelmek) tartalmazza a magatartási kódexet és a viselkedési szempontokat, amelyeket követni kell ahhoz, hogy valaki egészséges legyen. Az Ájurvédában az egészségtelen viselkedést számos betegség elsődleges okaként írják le. A túl sok harag vagy a túl sok stressz például szívproblémákhoz, meddőséghez és emésztési problémákhoz vezethet.


Rasayana viselkedési kódex

Az Achara Rasayana viselkedési kódexe a nyugodt elmére és a gondoktól mentes életre összpontosít, az alábbi irányelvek betartásával:

  • legyünk őszinték, becsületesek és megbízhatók

  • szabaduljunk meg a haragtól, gyűlölettől és erőszaktól

  • gyakoroljunk kontrollt az érzékszerveink felett

  • rendszeres időbeosztás szerint feküdjünk le és keljünk fel

  • legyünk mentesek az egotól és a túlzott élvezetektől

  • figyeljünk önmagunk higiéniájára és környezetünk tisztaságára

  • legyünk nyugodtak, higgadtak, vidámak és boldogok

  • ha tehetjük, jótékonykodjunk és vállaljunk önkéntes szolgálatot

  • olvassunk spirituális irodalmat, fordítsunk időt a hit gyakorlására

  • meditáljunk rendszeresen

A jóga 8 lépcsője


A fenti pontokat Patandzsali Jóga-szútráinak különböző versei is hangsúlyozzák, amelyek a szamádhi, vagyis a nyugodt elmeállapot elérésével magyarázzák. Ugyancsak ezek a pontok képezik az Ashtanga jóga (a jóga nyolc lépcsője) alapját. A jóga nyolc elemes lépcsője a következő:

  • Yama (önmegtartóztatás) – hogyan mutatjuk meg magunkat másoknak az etikusság jegyében

  • Niyama (betartás) -önfegyelem, lelkünk megfigyelése

  • Ászanák (testtartás) – a jógagyakorlatok fizikai pózai

  • Pránájáma (légzésszabályozás) – vagyis a légzésgyakorlatok

  • Pratyahara (érzékek visszavonása) - befelé figyelés

  • Dhárana (összpontosítás) - hosszabb ideig egyetlen pontra való összpontosítás

  • Dhjána - más néven meditáció

  • Szamádhi - Patandzsali szanszkrit műve alapján a nyugalmi állapot, az extázis állapota

Az igazság és az erőszakmentesség a jáma részei, míg az elégedettség és a boldogság a testi tisztaság és higiénia mellett a nijamának. Hasonlóképpen az érzékek megvonása, a meditáció és a tudásanyagok tanulmányozása is az Ashtanga jóga részei. A jóga nyolc lépcsője támogatja egymást; az ászanák (testtartások) gyakorlása például szükséges a pránájámához, és együttesen segítik a yama és a niyama elsajátítását.


A jóga segít követni az ájurvédikus szövegekben megadott Achara Rasayan magatartási kódexet és elérni a kiegyensúlyozott és elégedett lelkiállapotot, amely az egészséges és teljes élethez szükséges.





49 megtekintés0 hozzászólás

Commentaires


bottom of page