top of page
Keresés

Jóga tippek a dósa típusodhoz

Ma már számos tanulmány megállapította, hogy a jógát gyakorló embereknél csökken az olyan stresszhormonok szintje, mint a kortizol és az adrenalin, amelyek akadályozzák az agy és az idegrendszer működését. Segítünk, hogy megtaláld, hogy a te dósa típusodhoz, milyen jóga gyakorlat a legideálisabb!


A stressz, a szorongás és a korlátozott életfelfogás nemcsak a mentális egészségre van hatással, hanem nagymértékben felelősek a pszichoszomatikus betegségekért és az életmódbeli rendellenességekért, amelyekkel a modern társadalmunkban nagyon sokan küzdenek.

Jóga ászanák, pránájáma és az Ájurvéda alapja

Az Ájurvéda a jóga „diagnosztikai” eszköze. A jóga egész tudománya a Bhagavad Gítá Sankhya jógájában leírt megnyilvánulási elvein alapul. Hasonló elvek képezik az Ájurvéda alapjait is. A Sankhya filozófia szerint csak két végső entitás létezik - a purusa (szellem, egyetemes tudatosság) és a prakriti (ősanyag). A prakriti három tulajdonsággal rendelkezik, amelyeket szattva, radzsasz és tamasz néven írnak le. Az elmét, az érzékeket és az öt elemet e három gunas különböző kombinációi alkotják. Az öt elem - a föld, a víz, a tűz, a levegő és az éter - alkotja a fizikai testünket azáltal, hogy a vér, a vérplazma, az izmok és más dhatuk (szövetrendszerek) egyesülésével alkotják. Az öt elem különböző kombinációi alkotják a doshákat - vata, pitta és kapha.


A betegségek egy vagy több dósa egyensúlyhiányának eredményeként jelentkeznek. A jóga különböző testhelyzetei és az olyan légzéstechnikák, mint a bhastrika pránájáma és a nadi shodhan pránájáma egyensúlyba hozzák a tridoshákat, erősítik az idegrendszert, a keringést, az emésztést, a légzést és a reprodukciót, emellett tonizálják a belső szerveket és az egész testet.

Fontos, hogy melyik jóga ászana és pránájáma melyik egyén számára alkalmas. Hogy melyik ászana melyik dósát egyensúlyozza ki, az egyéni prakriti - az Ájurvéda tudományán alapuló vizsgálat alapján dől el.

Az Ájurvéda alapvetően az öt elemből álló fizikai test megerősítésében és fenntartásában segít, a jóga pedig nemcsak a fizikai testet segíti, hanem az asztráltestet és a kauzális testet is megtisztítja.
Dósa típusokhoz igazított jóga tippek

Jóga a Vata dósa kiegyensúlyozására - A Vata típusok számára a jóga beépítése a napi rutinba távol tartja a nyugtalanságot.

  • ha a Vata típusba tartozol, válassz olyan ászanákat, amelyek a Vata dósával kapcsolatos régiókra és szervekre hatnak, beleértve a beleket (vastagbelet is), az ágyékot és a medencét

  • a Surya Namaskar lassabb változatát végezd

  • a gyakorlatsor tartalmazzon előrehajlásokat, csavarásokat, lassú inverziókat (olyan ászanák is gyakorolhatók, mint a fa -, a harcos és a hegyi póz)

  • a gyakorlat végén hosszabb pihenőt tarts

  • minden egyes nap ugyanabban az időben végezd el a gyakorlatsort

  • kerüld az olyan hűsítő pránájámákat, mint a shitali és a kapalbhati, helyette gyakorold a váltott orrlyukú légzést, vagy az ujjai és a bhramari légzést

Jóga a Pitta dósa kiegyensúlyozására - a Pitta típusok hajlamosak a feszesebb testtartást igénylő és kötöttebb ászanák gyakorlására, de a Pitta többlet kiegyensúlyozásához hűsítő és földelő ászanákat kell gyakorolni, amelyek segítenek lelassulni.

  • ha a Pitta típusba tartozol, válassz olyan ászanákat, amelyek a Pitta szervekre hatnak, például a hasi régióra, vagyis az emésztő tűz székhelyére

  • ajánlottak az olyan ászanák, mint az Ardha Matsyendrasana, a Dhanurasana, a Bhujangasana és a Chandra Namaskar, valamint az előrehajlások és a szívcsakrát megnyitó pózok

  • a légzéstechnikák közül a hűsítő pránájámák, mint például a Shitali gyakorolhatók

Jóga a Kapha dósa kiegyensúlyozására - a felesleges Kapha kiegyensúlyozásához az ászanáknak precízen elvégzettnek és pontosnak kell lenniük (ezek az ászanák a mellkas és a hasi területekre összpontosíthatnak)

  • gyakorold a hátrahajlásokat és az olyan ászanákat, mint: az ustrasana vagy tevepóz, a salabhasana vagy sáska póz, a kézenállás, a vállállás és az íj póz, mind segíthetnek a kapha csökkentésében

  • próbáld ki a közepes és gyors tempójú napüdvözleteket

  • ugrálj egyik ászanáról a másikra, hogy felpezsdítsd a vérkeringésedet

  • a gyakorlat végén ne pihenj túl sokáig a sávaszanában


Keresd a Sri Sri Yoga órákat és alapkurzusokat!

További információk: +36706079783


65 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page