top of page
Keresés

Ájurvédikus dósa óra

Míg az Ájurvéda évezredek óta hangsúlyozza a természettel való kapcsolat fenntartásának jelentőségét, a nyugati tudósok csak most kezdik megérteni, hogy mennyire fontos a szervezet számára, hogy kapcsolatot tartson a természet ciklusaival.




A szervezet cirkadián ritmusának (élettani napszaki ritmusának) nevezzük azokat a biológiai folyamatokat, melyek szabályos napszaki ritmus szerint ismétlődnek. .A kronodiszrupció a cirkadián, azaz "napi biológiai óra" ritmushoz való kapcsolódás elvesztése számos egészségi állapottal hozható összefüggésbe, többek között a kognitív teljesítmény csökkenésével, hangulati és alvási problémákkal, nappali álmossággal és sok mással.


Az Ájurvéda szerint két változási ciklus létezik - a napciklus és a holdciklus - és ezek az ájurvédikus dósákhoz (Vata, Pitta és Kapha) kapcsolódnak. A dósák megértése, és azok dominanciájának figyelembe vétele a nap különböző szakaszaiban, segíthet harmóniába kerülni a természet ritmusával.

Ájurvédikus óra

KAPHA Reggel 6 - 8 - 10 óra lassú napindítás, könnyű testmozgás, könnyű reggeli, felkészülés a napra

PITTA Délelőtt 10 - Dél 12 - Délután 2 óra

cselekvés ideje, legnehezebb feladatok, legjobb az anyagcsere, legnagyobb étkezés

VATA Délután 2 - 4 - 6 óra

mozgás, társasági élet, kreativitás, utolsó étkezés

KAPHA Este 6 - 8 -10 óra lazítás, lelassulás, a nap végiggondolása

PITTA Éjjel 10 - Éjfél 12 - Hajnali 2 óra

legmélyebb alvás, tudatalatti cselekvés, méregtelenítés

VATA Hajnali 2 - 4 - 6 óra

könnyed alvás, meditáció, vizualizáció

A JÓ EGÉSZSÉG MEGŐRZÉSE ÉRDEKÉBEN SZÁMOS JÓ SZOKÁST BEIKTATHATSZ A NAPI RUTINODBA


  • A nap első óráit arra kell felhasználni, hogy extra figyelmet szenteljünk saját testünknek és elménknek, hogy megtisztuljunk. Ez idő alatt végezd el az ájurvédikus reggeli rutinodat és a nehéz fizikai gyakorlatokat zuhanyzás előtt, amelyet könnyű jóga, pránajáma és meditáció követ. Ezután fogyassz könnyű reggelit, és kezdd el a felkészülést a napra.

  • A nap folyamán ideális a munkára összpontosítani. Végezd a munkádat és csináld meg a legnehezebb feladatokat dél felé közeledve, amikor a Pitta a legerősebb. Ebben az időben fogyaszd el a nap legnagyobb étkezését.

  • Az esti Kapha-időszakban könnyű vacsorát egyél, és szánj időt a pihentető tevékenységekre és önmagadra: légy kreatív, élj társas kapcsolatokat, gondold végig a napodat, tervezd meg a következőt és pihenj.

  • Az éjszaka a pihenésé és a test méregtelenítéséé, hogy másnap optimális állapotban legyen a rutin folytatásához.

  • A "Dósa óra" egy kísérlet arra, hogy leegyszerűsítse és segítsen megérteni a természet ritmusát. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ez a ciklus a Nap mozgása szerint halad. Ez nagyon egyéni és helyenként is eltérő lehet. Mivel azonban a nappalok és éjszakák hossza a különböző helyeken jelentősen eltér, jobb, ha ragaszkodunk a Dósa órában szereplő időzítésekhez.

*A cikk tartalmának egy részét eredetileg az Art of Living, India tette közzé, a Sri Sri Ayurveda Kórházból származó információk alapján




9 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page