top of page
Keresés

Ájurvéda és Jóga az egészséges szemért

"Nyisd ki a szemed, mert ez a világ csak egy álom". -Rumi



Az Ájurveda öt tanmatrát (finom elemet) osztályoz az érzékszervi érzékeléshez, ezek a: látás/forma, ízlelés, hang, tapintás és szaglás. Az összes "ajtó" közül, amelyen keresztül az energia “kilép” a testünkből - szem, száj, fül és orr - a szemeken keresztül akár 80% is távozhat, amikor nyitva vannak. A szemek a nap folyamán beérkező benyomásoktól tehát komoly edzésben részesülnek. A számítógép használatából, a vezetésből és olvasásból eredő szemterhelés fáradttá, égővé és kimerültté teheti a szemet.

Ájurvéda tippek a szemnek


Az életminőséget nagyban befolyásolja a szemek egészsége. A szemre vonatkozó Ájurvédikus ajánlások és gyakorlatok segíthetnek a látás megőrzésében és megfiatalításában.

Megelőző szemápolás
  • Az étkezéssel bevitt túlzott só mennyiség elhasználja a szemet. Ha teheted, használj kíméletesebb sót, például a rózsaszín himalájai sót.

  • Minden reggel, felkelés után öblítsd ki a szemed hideg vízzel

  • Ha a munkahelyeden vagy tanulásnál hosszabb ideig kell a számítógép képernyőjét nézned, fontold meg, hogy beszerzel egy kékfény-szemüveget vagy a számítógép képernyője fölé helyezhető szűrőt, hogy csökkentsd a szemre ható stresszt.

  • Fontos odafigyelni a táplálkozásra is. Csökkentsd vagy kerüld a nagyon forró fűszereket tartalmazó ételeket, mint például a wasabit és a nagyon csípős chilipaprikát, a sült ételeket, a feldolgozott és a gyorséttermi ételeket. Az alkohol és a dohány szintén a szem ellenségei.

  • Spirituális és érzelmi szinten úgy vigyázhatsz a szemedre, ha nem nézel semmi olyat, ami zavaró vagy stresszes, például erőszakos filmeket. Tarts szünetet a hírcsatornákon. Ehelyett töltsd fel a szemed gyönyörű képekkel, nézelődj a természetben, vagy ülj szemtől szembe egy szeretteddel, és végezzetek egy csendes, meditatív szemölelést

  • Kerüld a szunyókálást és a későig tartó fennmaradást

  • Viselj napszemüveget, különösen a déli napsütésben

  • Meditálj csukott szemmel, hogy megőrizd az energiát és pihentesd a szemedet.

Mivel enyhíthető a szemszárazság?

  • Lefekvés előtt cseppents egy csepp ricinusolajat mindkét szemedbe (masszírozd meg a talpadat is egy kis ricinusolajjal!).

  • Az uborkaszeletek a szemre helyezve nedvesítik, hűsítik és nyugtatják azokat.

Fáradt szemek ellen
  • Helyezzünk kecsketejbe áztatott vattapamacsot a szemre.

  • A triphala szemmosó sok szemegyenlőtlenségre univerzális megoldás. Keverjen 1/2 teáskanál triphala port egy csésze forralt vízbe. (Ha nincs triphala porunk, akkor két triphala tablettát is összetörhetünk porrá). Hagyja a vizet kihűlni, majd szűrje le a triphalát a vízről. Lefekvéskor egy szemmosó poharat használva 3-5 percig fürdetheti a szemét a triphala vízben, miközben időnként pislog. Vagy tegye a triphala-vizet úszószemüvegbe, és egyszerre kezelje mindkét szemét!

Jóga a szemnek


Ki gondolta volna, hogy a szemünknek is ugyanolyan jót tesz a jóga, mint az elménknek és a testünknek? Próbáld ki ezeket a gyakorlatokat, hogy ellazítsd a szemed és javítsd a látásodat!
Trataka a szemek megerősítésére

A Trataka megduplázza a meditációt, és a szemek tisztítására és megerősítésére szolgál. A trataka során a tekintetedet nyitott szemmel a ghí lámpa lángjára szegezd, miközben igyekezz elkerülni a pislogást. Ez erősíti és megtisztítja a szemet, megnyugtatja az elmét és fokozza az intuíciót.

Hasznos tippek ehhez a gyakorlathoz

  • Használj ghí/tisztított vajjal töltött lámpát pamut kanóccal. A ghí és a pamut kanóc kiegyenlíti a láng hőjét, szemben a gyertyába vagy tűzbe bámulással, amely túlmelegítheti és megterhelheti a szemet.

  • Ülj egyenes testhelyzetben egy sötét szobában, a ghí-lámpával szemmagasságban, körülbelül másfél méterre tőle.

  • Fogd össze mindkét kezed hüvelyk- és mutatóujját és tedd őket tenyérrel felfelé vagy tenyérrel lefelé a combjaidra.

  • Nyitott szemmel szegezd a tekintetetedet a láng hegyére. (Kezdheted a láng tövénél is, tekintetedet a láng közepére, majd végül a láng csúcsára irányítva.)

  • Nyitott szemmel próbálj meg nem pislogni, és addig nézd a lángot, amíg a szemeid könnyezni nem kezdenek.

  • Ezután csukd be a szemedet, amíg a láng képe el nem tűnik.

Ismételd meg ezt többször, majd ülj csukott szemmel néhány percig, és nézz még mindig behunyt szemmel a szemöldök közötti pontra, majd egy kicsit feljebb, a homlokodra.

Nyugtató tenyér
  1. Ülj csendben, csukott szemmel és vegyél néhány mély lélegzetet, hogy teljesen ellazulj.

  2. Dörzsöld össze a tenyeredet erőteljesen, amíg meleg lesz, és helyezd azokat gyengéden a szemhéjaidra.

  3. Érezd, ahogy a tenyér melege átjárja a szemünket, és a szemizmok ellazulnak. Ilyenkor a szemeid a nyugtató sötétségben fürdőznek.

  4. Maradj ebben a helyzetben, amíg a kezek hője érezhető.

  5. A szemeket csukva tartva engedd le a kezeidet.

  6. Ismét dörzsöld össze a tenyereidet és ismételd meg a folyamatot legalább háromszor.

Pislogás
  1. Ülj kényelmesen, nyitott szemmel.

  2. Pislogj körülbelül 10-szer nagyon gyorsan.

  3. Csukd be a szemedet, és lazíts 20 másodpercig. Lassan irányítsd a figyelmedet a légzésre.

  4. Ismételd meg ezt a gyakorlatot ötször.

Oldalirányú nézés
  1. Ülj egyenes, kinyújtott lábakkal a test előtt

  2. Emeld fel a karjaidat úgy, hogy az ökölbe zárod a kezed úgy, hogy a hüvelykujjaid felfelé mutassanak

  3. Nézz egy pontra egyenesen magad előtt, a szemeddel egy magasságban.

  4. Tartsd a fejedet ebben a rögzített helyzetben, szemeiddel fókuszálj a következőkre egymás után:

- a szemöldök közötti térre

- a bal hüvelykujjadra

- ismét a szemöldök közötti térre

- Jobb hüvelykujjadra

- ismét a szemöldök közötti térre

- majd folytasd a fentiek szerint a bal hüvelykujjaddal


A fenti gyakorlat végrehajtása közben kövesd a következő légzésmintát:

- belégzés semleges helyzetben

- kilégzés, miközben oldalra nézel

- lélegezz be és térj vissza a középpontba

Ismételd meg ezt a gyakorlatot 10-20 alkalommal. Ezután csukd be a szemedet, és pihenj!

Szembe és oldalra nézés
  1. Ülj egyenes, kinyújtott lábakkal a teste előtt.

  2. Ezután helyezd a bal, ökölbezárt kézfejedet a bal térdedre úgy, hogy a hüvelykujjad felfelé mutasson.

  3. Nézz egy pontra, amely egyenesen elöl és a szemeddel egy magasságban van.

  4. Tartsd a fejedet ebben a rögzített helyzetben.

  5. Kilégzéssel fókuszálj a tekinteteddel a bal hüvelykujjadra

  6. Belégzéskor fókuszálj a tekinteteddel újra egy pontra, amely a szemeddel egy magasságban van.

  7. Ismételd meg ugyanezt a folyamatot a jobb hüvelykujjaddal is.

  8. Ezután csukd be a szemedet és pihenj!

Szemforgatás
  1. Ülj egyenes, kinyújtott lábakkal a teste előtt.

  2. Helyezd a bal kezedet a bal térdedre

  3. Tartsd a jobb öklödet a jobb térded fölött úgy, hogy a hüvelykujj felfelé mutat. Tartsd egyenesen a könyöködet!

  4. Most a fejedet mozdulatlanul tartva fókuszálj a szemeddel a hüvelykujjadra

  5. A könyöködet továbbra is egyenesen tartva tekinteteddel körözz a hüvelykujjad körül.

  6. Ismételd meg ezt a gyakorlatot ötször az óramutató járásával megegyező és ellentétes irányban.

  7. Ismételje meg a folyamatot a bal hüvelykujjaddal is.

  8. A gyakorlatsor végén csukd be a szemed és pihentesd meg, lazulj el teljesen.

  9. Kövesd a következő légzésmintát a gyakorlat során:

- Lélegezz be, miközben befejezed a kör felső ívét

- Lélegezz ki, miközben befejezed az alsó ívet

Jó gyakorlást, nyugodt és a minket körülvevő csodákra nyitott szemeket kívánunk!

93 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page